استاد ردیف آوازی و تصنیف و ضرب شناس، «عبدالله دوامی» (1359-1270) در خطاب به مجید کیانی یکی از شاگردانش، می گوید : قدما هنگام شب ابتدا شور می نواختند و سپس آواز ها یا دستگاه های دیگر را؛ هنگام روز، اول ماهور می زدند و بعد دستگاه های دیگر را.
 
استاد کیانی دستگاه ها و آواز ها را از لحاظ روحی و متافیزیکی نیز چنین تعبیر می کند*:

«شور» آغاز شب است و آواز های آن ادامه ی راه و این آغاز هستی و آفرینش است. تلاش است، جستجو است و طلب. 

«سه گاه» سپیده دم است. پایان شب و آغاز روشنایی یا آغاز زندگی انسان، آن هم عشق است. 

«چهار گاه» برآمدن آفتاب، سرآغاز زندگی، تابش نور، دیدن و شناختن و معرفت است.

«ماهور» آغاز روز، آغاز زندگی، شور و جوانی، غرور و توانگری، بی نیازی، سلحشوری و استغنا است.

«همایون» ادامه ی روز، تداوم زندگی، اتحاد عشق و عاشق و معشوق، توحید است.

«راست پنجگاه» پایان روز است، فرو شدن خورشید و خزان زندگی، سرگشتگی وحیرت است.

«نوا» سرانجام نیایش زندگی و انسان است.سرانجام آهنگ روشنایی و روز که به تاریکی و نیستی می رسد، فقر و فنا است، نوید شبی تازه را می دهد که سرانجام تولدی است تازه و آن تکرار مدار که همان ابتدای آن «شور» است.

*برگرفته از بروشور هفت دستگاه موسیقی ایران_ردیف میرزا عبدالله_سنتور مجید کیانی.








نظرات:

salam
«maryam» می‌گوید:
« salam dooste khobam webloge ghashangi dari age ba tabadole link movafeghi khabaram kon inam adresame rozaaa.persiangig.com »




گزارش تخلف
بعدی